serenemaklong.blogspot.com
SEBUAH hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abdullah bin Umar yang berkata: “Suatu ketika kami
duduk-duduk di hadapan Rasulullah saw membincangkan tentang fitnah-fitnah
(cubaan dan huru-hara) sehingga Baginda menyebut Fitnah al-Ahlas. Maka,
seseorang bertanya kepada Baginda: ‘Wahai Rasulullah saw, apakah fitnah
al-Ahlas itu?’
Baginda menjawab : ‘Iaitu
fitnah pelarian (dari medan peperangan) dan hilangnya harta dan keluarga.
Kemudian Fitnah as- Sarrak (fitnah kesenangan), kotoran atau asapnya berasal dari bawah tapak kaki
seorang lelaki yang berasal dari kaumku yang mana dia mengaku berasal dari
keturunanku, sedangkan dia bukan dari keturunanku, kerana sesungguhnya waliku hanyalah orang-orang yang
bertakwa. Kemudian manusia akan dipimpin seorang lelaki seperti paha di atas
rusuk (tidak stabil atau tempang) dn ia berlangsung tidak lama.
Kemudian datang pula Fitnah
Duhaimak (bencana dan huru-hara) yang mana
dia tidak membiarkan ada seseorang dari umat ini kecuali dihentamnya. Apabila
dikatakan: ‘Ia telah selesai’, maka ia akan menjadi-jadi. Pada pagi harinya
seorang lelaki itu akan beriman, sedangkan pada malam harinya dia pula menjadi
kafir, sehingga manusia akan menjadi dua kelompok: Kelompok Iman yang tidak ada
kemunafikan dan Kelompok Munafik yang tidak ada iman. Bila itu sudah terjadi,
maka tunggulah kedatangan Dajjal pada hari itu atau esoknya.[1]
Jika melihat dari teks
yang menjelaskan berbagai bentuk fitnah di atas, nampaknya hakikat dan
terjadinya fitnah-fitnah tersebut saling berhubungan satu sama lain. Peristiwa
yang satu akan menjadi penyebab munculnya fitnah berikutnya.
Mengenai fitnah pertama
iaitu Fitnah Ahlas (yang panjang masanya),
sebahagian berpendapat ia sudah terjadi semenjak zaman para sahabat, di mana
Umar bin al Khattab merupakan dinding pembatas antara kaum Muslimin dengan
fitnah ini, sebagaimana yang diterangkan Nabi saw ketika Baginda berkata kepada ‘Umar:
Sesungguhnya
antara kamu dan fitnah itu terdapat pintu yang akan hancur.”[2]
Sabda Rasulullah saw, ini memang menjadi kenyataan di
mana ketika ‘Umar baru saja meninggal dunia, hancurlah pintu tersebut dan
terbukalah fitnah ini terhadap kaum Muslimin dan ia tidak pernah berhenti
sampai sekarang ini. Sejak wafatnya Umar bin al Khattab, kaum muslimin terus
diburu oleh fitnah tersebut.
Imam Ali Al-Qaari
menyatakan yang dimaksudkan dengan Fitnah as- Sarrak ini adalah
nikmat yang menyenangkan manusia, berupa kesihatan, kekayaan, selamat dari
musibah dan bencana. Fitnah ini terjadi disebabkan timbulnya berbagai maksiat akibat kehidupan mewah, atau
kerana kekayaan tersebut menyenangkan musuh.Ia telah bermula pada zaman kita
sekarang ini dan menjadi pintu gerbang menyambut kedatangan fitnah Duhaimak.
Fitnah Duhaimak bermakna bencana huru-hara
dan kesusahan, iaitu fitnah pertempuran-pertempuran terakhir yang akan bermula
dengan perang Armagadon dan fitnah ini akan berakhir dengan terbunuhnya Dajjal
yang terlaknat oleh Isa Ibn Maryam a.s.[3]
Beberapa ciri khusus dari Duhaimak yang tidak ada
pada fitnah sebelumnya:
· Fitnah ini
akan menghentam semua umat Islam (lebih khusus lagi bangsa Arab). Tidak seorang
pun dari warga Muslim yang terlepas. Fitnah ini menggunakan lafaz “lathama”
yang bererti menghentam, atau memukul bahagian wajah dengan tapak tangan (menempeleng/menampar). Ini
gambaran fitnah yang sangat keras dan ganas.
·
Fitnah ini akan terus berlangsung, tanpa
manusia mengetahui bila ia akan berakhir. Bahkan ketika ada manusia yang
berkata bahawa fitnah itu sudah berhenti, yang terjadi adalah sebaliknya.
·
Kesan yang ditimbulkan oleh fitnah ini
ialah munculnya sekelompok manusia yang di waktu pagi masih memiliki iman,
namun di waktu petang menjadi kafir. Fitnah ini akan mencabut keimanan
seseorang hanya dalam satu hari.
·
Sebahagian umat Islam murtad dengan begitu
cepat dalam tempoh yang tidak diketahui.
Mereka gugur satu persatu dalam kekufuran, dan puncak daripada kejadian ini
ialah manusia terbahagi kepada dua kelompok (fusthathain): Kelompok iman yang
tidak tercampur dengan kemunafikan dan kelompok munafik yang tidak memiliki
keimanan.
Sebagaimana Nabi saw bersabda
sebagai menjawab soalan Abu Huzaifah: `Apakah terjadinya kebaikan (kebenaran
dan keadilan) ini akan terjadi pula keburukan (kemungkaran dan kezaliman)?`
Baginda saw menjawab: `Benar.`
Abu Huzaifah bertanya lagi:` Dan
apakah setelah terjadinya keburukan itu akan terjadi pula kebaikan?`
Baginda saw menjawab,`Benar, sedangkan padanya terdapat ad-Dakhan (kekeruhan).` Abu
Huzaifah bertanya, `Apakah kerosakannya itu?`
Baginda saw menjawab: `Adanya satu kaum yang tidak mengambil
petunjukku, engkau mengetahui hal itu dan engkau membencinya.`
Abu Huzaifah bertanya: `Apakah yang
engkau perintahkan kepadaku sekiranya menemui hal itu?`
Baginda saw menjawab: `Selalulah engkau bersama kelompok kaum
muslimin dan pemimpin mereka.`
Abu Huzaifah bertanya, `Bagaimana
jika mereka tidak mempunyai kelompok kaum muslimin atau pemimpin?`
Baginda menjawab, `Maka hendaklah engkau menjauhkan diri dari
semua kelompok tersebut (bersendirian atau beruzlah).`
Perkataan ad-Dakhan dalam hadis ini mempunyai banyak makna; antaranya
kedengkian, kerosakan dan kekeruhan keadaan yang membawa kekacauan dan
huru-hara dalam masyarakat.
Apa yang telah disebut oleh
Rasulullah saw di atas ada yang telah berlaku dan akan berlaku.
Rujukan:
[1] HR. Abu Dawud, Kitabul
Fitan no. 4242, Ahmad 2/133, Al-Hakim 4/467, Dishahihkan Syaikh
Al-Albani dalam Shahih Jami’ Shaghir no. 4194, Silsilah
Ahadits Shahihah no. 974.
[2] Diriwayatkan dalam
hadis Hudzaifah yang masyhur dalam kitab Bukhari dan Muslim.
[3] Selengkapnya
lihat ‘Annul Ma’bud 11/310-311 dan Jaami’ul
Ushul 10/25.
(Sumber: Majalah Solusi isu perdana dan
sumber-sumber lain.)
No comments:
Post a Comment