Wednesday, February 24, 2016

Bagai Ulat Sutera


Manusia selalu sibuk dengan dunia, memikirkan cara untuk memenuhi seluruh angan-angan, maka akan hilanglah erti hidup. Banyak sekali angan-angan palsu dalam hidup ini yang tidak perlu dipenuhi.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jauhilah sifat rakus. Orang-orang terdahulu sebelum kalian binasa kerana sifat itu. Mereka jadi pelit, memutuskan silaturrahim dan mendorong kepada keburukan.”

Rasulullah s,a.w. juga pernah berkata kepada Imam Ali a.s., “Wahai Ali, janganlah bermusyawarah dengan orang yang penakut, kerana itu akan membuatmu susah untuk keluar dari permasalahan. Jangan juga bermusyawarah dengan orang pelit kerana ia menghalangmu meraih tujuan. Jangan pula bermusyawarah dengan orang rakus kerana dia akan berusaha membuatmu menilai bahawa sifat rakus itu indah.”

Imam Ali a.s. mengatakan, “Sesungguhnya dunia membuat penghuninya kehilangan arah. Penyembah dunia tidak akan mencapai apapun yang dia inginkan. Dia akan dikelabui nafsu dan kerakusan sehingga apapun yang dia dapatkan tidak membuatnya merasa cukup.”

Imam Baqir a.s. berkata, “Orang yang sibuk mengumpulkan dunia ibarat seekor ulat sutera yang melilit dirinya dengan benang-benang sutera hingga akhirnya dia mati di dalamnya.”

Imam Shadiq a.s. juga berkata, “Orang yang rakus akan kehilangan dua hal dan mendapatkan dua hal lainnya: Mereka kehilangan sifat qana’ah (merasa cukup) yang akhirnya selalu merasa tidak nyaman dalam hidup; mereka juga kehilangan kepuasan dalam hidup sehingga mereka mendapatkan keraguan (kehilangan keyakinan).” (shabestan)



No comments:

Post a Comment