Monday, March 30, 2015

Semangat Syekh Yasin Hidup Di Palestina

USIANYA renta. Badannya lumpuh. Mata kirinya rabun. Telinganya didera radang. Paru-parunya mengalami alergi. Namun walaupun tubuhnya lemah, jasadnya paling dicari Israel. “Adakah segala macam penyakit dan kecacatan yang tertimpa ke atasku turut menimpa bangsa Arab hingga menjadikan mereka begitu lemah?” Begitulah cara Asy-Syahid Syekh Ahmad Yasin mendefinisikan arti perjuangan atas pembebasan tanah wakaf kaum muslimin di Palestina.Jika umat Islam lupa kewajipan membebaskannya, biarlah dia bersama kerusi rodanya yang menebusnya.“Aku tidak mampu kemana-mana untuk memenuhi hajatku kecuali jika mereka menggerakkan kerusi rodaku …. Adakah hati kalian tidak bergelora melihat kekejaman terhadap kami sehingga tiada satu kaum pun bangkit menyatakan kemarahan kerana Allah?”
Syekh Ahmad Yasin menterjemahkan erti perjuangan dengan caranya: merancang kelompok Mujahidin Palestina tahun 1982, meletuskan intifadhah Disember 1987, sehingga lahirlah Hamas.Demikian takutnya Yahudi kepada semangat juangnya, Israel sampai harus menjatuhkan hukuman seumur hidup bagi Syekh Ahmad Yasin. Ya, untuk seorang ulama yang mengaku tidak mampu memapah senjata dan mengangkat pena kerana tangannya lumpuh.Syekh Yasin menyerahkan seluruh hidupnya untuk Islam. Lelaki kelahiran 1938 ini yang hampir tidak mampu menggerakkan tubuhnya sendiri, namun Allah memberinya kemampuan menggerakkan jiwa raga jutaan orang. Hari-hari Syekh Yasin diisi dengan ibadah, luangnya dipenuhi dengan tarbiyah, tangan dinginnya dipakai untuk melahirkan kader dakwah.
Maka muncullah Abdul Aziz Rantisi, Ismail Haniya, Khalid Misyal, dan lain-lainnya. Anak-anak muda yang gigih bersamanya menubuhkan Hamas. Sebulan kemudian meletuslah Intifadhah. Berkali-kali Syekh Yasin hidup dalam penjara bersama kerusi rodanya. Dari tahun 1965, 1985, dan 1989. Dalam pengadilan terakhir, beliau dipenjara seumur hidup plus 15 tahun. Tuduhannya, mendalangi serangan rakyat Palestina ke atas Israel dan melucutkan senjata tentera Israel, warga Yahudi, serta penculikan ejen-ejen Israel.Di dalam penjara, pukulan bertubi-tubi bersarang di mata dan kepalanya. Namun seksaan itu dilaluinya dengan tawakal dan penuh kesabaran. Kerana semuanya adalah sebahagian dari perjuangan.
Syekh Yasin akhirnya dibebaskan pada tahun 1997 akibat pertukaran tawanan. Anak-anak didiknya di Hamas berhasil menawan dua ejen Mossad yang hendak meracuni Khalid Misyal.Keluar dari penjara, Syekh Yasin kembali menyuarakan perjuangan untuk membebaskan Palestina.Bersama Hamas, beliau kembali melakukan tentangan ke atas Israel ketika Ariel Sharon menyerang Masjid Al Quds dan diikuti dengan pembunuhan terhadap jemaah yang sedang solat. Lalu meletuslah intifadhah kedua.Berbagai cara dilakukan Israel untuk membunuh Syekh Yasin dan selalu gagal. Hingga pada subuh Isnin, 1 Safar 1425 Hijrah, 22 Mac 2004, Apache Israel buatan Amerika Syarikat memuntahkan tiga buah roket ke tubuh lemah berjiwa baja di atas kerusi roda itu.
Suara gelegar tiga roket meledak itu seakan menghancurkan langit Gaza Subuh itu. Abdul Hamid, anak Syekh Yasin, tercampak beberapa belas meter dari kedudukan ayahnya. “Saya tak melihat di mana tubuh ayah saya,” kenangnya. “Di dekat saya ada lima jenazah yang hancur bergelimpangan… Darah membanjir ke mana-mana…” Hari itu, menjadi hari duka bagi rakyat Palestina. Jutaan rakyat Palestina menangis. 200 ratus ribu orang menghantarkannya ke pemakaman. Gema takbir menyelimuti langit Gaza.Jasadnya mungkin tiada, namun gagasan dan cita-cita terus mengalir menembus jiwa-jiwa kaum muslimin demi melanjutkan perjuangannya. “Tanah Islam secara paksa telah dirampas oleh Yahudi Zionis dan itu hanya boleh direbut kembali dengan kekuatan. Palestina adalah tanah wakaf yang tidak boleh diserahkan, walaupun hanya satu inci, untuk itu kamu bersedia melakukan segalanya,” pesannya. [Sumber: Islampos]

No comments:

Post a Comment