Sunday, April 8, 2012

Internet - Yang Jelek Dan Baik


serenemaklong.blogspot.com



HARI INI hanya dengan satu klik di hujung jari kita boleh masuk  meneroka ke gedung maklumat tanpa batasan.

Bagaimanapun setiap suatu kelebihan akan mengundang sisi kelemahan. Seorang remaja di China sanggup minum air kencing sendiri yang dikumpulkannya di dalam botol semata-mata kerana tidak mahu meninggalkan skrin untuk ke tandas.

Menurut kajian Center For Online Addiction yang berpangkalan di Amerika Syarikat, terdapat pelbagai jenis ketagihan bagi pengguna dalam talian. Ia boleh dikategorikan kepada lima golongan:

  • Ketagihan mendapatkan maklumat oleh individu yang menggunakan internet secara berlebihan.
  • Ketagihan menggunakan komputer secara berlebihan oleh individu terutama mereka yang terlibat dalam pengaturcaraan dan permainan komputer.
  • Ketagihan bahagian-bahagian tertentu dalam internet umpamanya ruangan perjudian, permainan dalam talian, barangan lelong.
  • Ketagihan hubungan siber iaitu mereka yang menjalin hubungan dalam talian menerusi bilik bual seperti Skype, Facebook, forum dan kumpulan diskusi peribadi.
  • Ketagihan seksual siber merujuk kepada individu yang meneroka ruangan lucah serta ruangan berbual dewasa yang membincangkan hal-hal seks secara terbuka. 
Bagaimanapun Internet bukanlah sumber asas dan utama untuk menguasai ilmu dan kepakaran. Seseorang yang meneroka maklumat di internet mengenai kedoktoran, kejuruteraan atau penerbangan tidak mungkin diiktiraf sebagai doktor, jurutera atau juruterbang. Google, Wikipedia dan YouTube tidak boleh menjadikan kita pakar dalam bidang-bidang tersebut. Bagi mereka yang memang telah berada dalam bidang berkenaan, melayari internet adalah kelebihan dalam menambah ilmu pengetahuan.

Begitu juga halnya dengan ilmu agama. Kita tidak boleh jadi ilmuan agama hanya berguru di skrin. Bayangkan betapa kesannya pada ketulenan agama apabila seseorang tidak pernah mempelajari ilmu nahu dan ilmu balaghah, tafsir, hadis, fiqah dan usul fiqah tetapi cuba membahaskan hukum-hakam atau mensyarahkan nas-nas mutasyabihah dalam al-Quran hanya kerana pernah menjumpai perbahasannya dalam internet.

IT (Information Technology) hanya bererti teknologi maklumat, bukan teknologi ilmu atau KT (knowledge technology). Sejak awal diketahui bidang maklumat di internet berupa data yang tidak bersifat menyeluruh. Ia boleh jadi benar atau boleh jadi salah. Kita perlu tahu perbezaan di antara kedua-duanya.

Kita perlu memahami baik buruk teknologi ini kerana jika tidak teknologi yang sepatutnya mendatangkan manfaat bagi umat bertukar menjadi malapetaka.

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN BELAJAR DI INTERNET
BAIK
BURUK
Mudah dan cepat mendapat maklumat.
Mudah terpengaruh dengan maklumat yang tidak benar atau mengandungi dakyah.
Banyak alternatif.
Terlalu banyak pilihan sehingga keliru untuk memilih mana yang paling betul dan terbaik.
Dapat menambah ikmu tanpa perlu bersusah payah ke majlis pengajian di masjid atau surau.
Cenderung meninggalkan cara menuntut ilmu yang sebenar iaitu dengan cara bertalaqi dan berguru di majlis-majlis pengajian di masjid dan surau. Diri tidak rasa perlu untuk semua ini kerana seperti urusan seharian lain boleh diselesaikan melalui jalan yang sama. Masjid dan surau akan kosong sedangkan berada di masjid dan surau merupakan anjuran Rasulullah saw. Ia merupakan syiar agama dan kekuatan umat.
Boleh terlibat dengan perbahasan ilmiah lagi mendalam.
Mereka yang tidak punya asas dalam sesuatu bidang tetapi meminati bidang tersebut turut terlibat sedangkan dia tidak memiliki kefahaman asas dalam bidang yang dibincangkan itu. Ini menjadikan dia lari dari kefahaman yang sebenar, kerana tiada pembimbing sebagai rujukan.
Dapat terus merujuk kepada sumber dengan mudah.
Tidak dapat dipastikan kesahihan sumber. Di samping itu, mudah terdedah kepada pemberi maklumat atau ilmu yang tidak amanah, dengan menukar sumber asli mengikut kehendak sendiri.
Dapat terus pergi kepada masalah yang ingin diketahui seperti dalam soal hukum-hakam.
Belajar tidak mengikut kaedah yang betul sehingga tidak tahu mana kaedah yang paling sahih dalam memahami hukum tersebut. Membentuk pemikiran cacamarba dalam memahami ilmu agama.
Dapat mengetahui banyak pandangan ulama-ulama, tidak terikat dengan satu pandangan semata-mata.
Gagal membuat kesimpulan yang betul kerana tidak memiliki dan mendalami ilmu usul fiqh dan fiqah sehingga mencampur-aduk perbahasan ulama sesuka hati tanpa menggunakan kaedah yang tepat. Hakikatnya, setiap ulama itu mempunyai kaedah tersendiri dalam menerbitkan sesuatu hukum.

Untuk menukar maklumat menjadi ilmu, kita memerlukan guru pembimbing. Ilmu yang benar tidak boleh dikuasai melalui jalan pintas atau segera. Nilai ilmu terletak pada kualiti dan keberkatan, bukan pada banyak. Masyarakat kini bertuah kerana golongan ulama proaktif membuka pengajian secara dalam talian dan boleh berinteraksi sehingga boeh dirujuk sebarang masalah.
  
Golongan yang mahir dalam pengaturcaraan internet perlu terlibat sama. Rangkakan sehinga persembahan ilmu di siber sentiasa dikemas kini. Sudah tiba masanya golongan kaya membiaya pengajian siber. Ramaikan bilangan penuntut yang berkunjung dalam internet. Dengan ini martabat ilmu Islam dapat diangkat supaya serasi dengan keperluan zaman yang canggih namun mencabar ini. Inilah jihad sebenar untuk menyelamatkan generasi kini dan akan datang.

(Sumber: Tulisan Ustaz Zul Ramli M. Razali dalam Q&A)

No comments:

Post a Comment