ALLAH SWT mengukur ibadah seseorang hamba berdasarkan keikhlasan
terhadap-Nya. Ia merupakan pintu pahala, amalan penolak
bencana dan penyebab turunnya rahmat Allah S.W.T.
Apakah yang dimaksudkan dengan ikhlas?
Secara dasarnya ia bererti `BERAMAL
SEMATA-MATA KERANA ALLAH, tanpa perasaan riyak [menunjuk-nunjuk], ujub
[kagum dengan diri sendiri] dan bangga diri. Individu yang ikhlas sentiasa
merasa Allah memperhatikan setiap tindakannya.
Keikhlasan boleh dicapai dengan cara:
- Sentiasa berniat dengan tulus di dalam hati `Sahaja saya melakukan
kerja ini kerana Allah Taala`.
- Sentiasa menilai sendiri setiap amalan yang dilakukan. Jika terasa
kurang ikhlas, segera bertaubat dan beristighfar.
- Bila menerima pujian, beristighfar dan mengembalikan pujian itu kepada
Allah.
- Bersabar apabila doa belum dimakbul.
- Menyembunyikan
ibadah daripada pengetahuan umum.
- Sentiasa berdoa agar dijauhi daripada semua sifat negatif seperti
riyak, ujub, bangga diri.
Kekadang tercetus lintasan yang
timbul tenggelam sekali-sekala di dalam hati agar orang lain tahu akan amalan
dan jasa baiknya, namun itu tidak menjejaskan keikhlasan yang telah terpaku di
hatinya. Lintasan fikiran sebegini tidak dapat dielakkan oleh manusia yang
sentiasa digoda bisikan syaitan, kecuali fikiran mahu menunjuk-nunjuk itu telah
sebati di hatinya, barulah dia dikatakan riyak.
Pun begitu, bukan semua amalan yang
dipamerkan adalah riyak. Jika nawaitu sucinya ialah supaya amalan itu dijadikan
teladan, ataupun untuk mengelakkan dirinya daripada menjadi bahan tohmahan,
maka itu tidak dikatakan riyak.
Insan menyembah, memuja dan memuji Allah
S.W.T. bukan kerana takutkan neraka-Nya atau kerana ingin memasuki syurga-Nya,
walaupun di dalam Al-Qur’an memang terdapat
banyak rujukan mengenai keindahannya dan keberuntungan insan yang
berjaya masuk ke sana. Bukan itu alasannya.
Sesungguhnya Allah disembah semata-mata
kerana Dia yang mencipta dan meniupkan roh ke dalam tubuh kecil insan ketika
sedang berada dalam rahim ibu, lengkap dengan jasmani dan akal fikiran yang
sempurna. Setelah lahir, insan diberi peluang menghirup udara-Nya dan
dibenarkan menjejakkan kaki ke bumi-Nya.
Ketika menjalani kehidupan seharian,
diberikan pula nikmat makan minum, pakaian serba indah, kediaman selesa, juga
bekalan berupa ilmu pengetahuan dan kepakaran dalam bidang masing-masing bagi
membolehkan insan meneruskan kelangsungan hidupnya. Mana mungkin insan tersebut
menjalani kehidupannya tanpa memanjatkan kesyukuran di atas semua kelebihan
itu.
Untuk memastikan insan tidak leka dalam
nikmat kesenangan, diturunkan pula ujian, dugaan dan musibah agar insan tidak
lupa akan kehadiran-Nya, dan sentiasa kembali kepada-Nya untuk memohon
dibebaskan daripada semua kesulitan. Dia sentiasa memastikan ujian yang
diturunkan-Nya itu mampu dipikul oleh hamba-Nya. Dari situlah nanti Dia tahu
tahap keimanan insan tersebut – sama ada gred A, B, C atau D.
Keadaan hidup di dunia ini tidak jauh
bezanya dengan alam persekolahan di mana manusia terpaksa menduduki peperiksaan
bagi menguji tahap diri, sama ada layak atau tidak untuk ke peringkat
seterusnya.
Manusia yang ikhlas semata-mata kerana
Allah, akan merasakan bahawa Zat Yang Agung itu merupakan sahabat dan kekasih
setia yang sentiasa bersedia mendengar rintihannya pada bila-bila masa jua.
Manusia itu tahu dia pasti tidak akan dibiarkan bersendirian tanpa
bimbingan-Nya.
Manusia yang ikhlas kerana Allah,
berakhlak mulia, kerap bertaubat di atas segala kesalahan dan kesilapan,
mengamalkan amal makruf nahi mungkar, bersifat sabar, sentiasa menjaga
silaturrahim sesama manusia dan selalu bersegera menghulur bantuan berupa
tenaga dan hartabenda kepada yang memerlukan, tidak akan digelincirkan oleh
mana-mana makhluk ciptaan-Nya yang lain, sekalipun dijanjikan kemewahan dan
kemasyhuran dunia. Ini adalah kerana dia meletakkan kasihnya pada Allah di
hadapan, di belakang, di kiri, di kanan dan di atasnya.
Sesungguhnya amalan yang banyak, jika
tidak disertakan dengan keikhlasan, tidak bererti apa-apa bagi Allah. Di dalam
hadis ada dinyatakan mengenai seorang yang beramal soleh selama bertahun-tahun,
namun akhirnya mati dalam kekufuran akibat sanggup menukar agama dengan cinta
palsu anak gadis seorang rahib Nasrani yang jelita.
Syurga dan neraka adalah milik mutlak
Allah S.A.W. Tiada sesiapapun layak menentukan bahawa Si Fulan akan masuk
syurga atau neraka lantaran amalan atau fahaman politiknya. Yang menguruskan
semua itu adalah Dia, bukan manusia. Ini berdasarkan hadis riwayat Imam Muslim
dari Abu Hurairah r.a. yang menyebut bahawa Rasulullah s.a.w bersabda
maksudnya:
`Amal soleh seseorang di antara kamu sekali-kali tidak dapat
memasukkannya ke dalam syurga`. Mereka (para sahabat) bertanya, `Begitu juga
engkau ya Rasulullah?` Rasulullah s.a.w. menjawab: `Tidak juga aku melainkan
Allah melimpahkan kurniaan dan rahmat-Nya kepadaku`.
No comments:
Post a Comment