Friday, March 30, 2012

Pembukaan Sirr


serenemaklong.blogspot.com


(Oleh El Fesfanji – melalui kiriman emel dari Schanizan ) 




Dengan rahmat dan kurniaan Allah SWT, saya telah menulis beberapa siri artikel tentang saka. Sama ada dalam buku, majalah atau blog, kesemua tulisa-tulisan tersebut, meskipun di lihat sebagai perbincangan yang boleh di kategorikan dalam perubatan, tetapi sebenarnya lebih menjurus kepada perbincangan tasauf (hati) walaupun dalam bentuk yang berbeza dari pendekatan yang digunakan oleh Imam Ghazali dan lain-lain tokoh besart tasauf, tetapi maksudnya tetap juga sama iaitu untuk mengajak masyarakat membersihkan jiwa daripada kekotoran sehingga dapat melihat jalan Allah yang sepatutnya setiap manusia mesti berada di situ.

Maka dalam siri ini pula, saya berhasrat dan berdoa kepada Allah SWT sebanyak-banyaknya supaya dapat memanjangkan lagi perbincangan tajuk tasauf yang besar itu kepada sudut pembukaan Sirr. Sebenarnya ada banyak kitab yang di beri jodol mukasyafah termasuklah karya Imam Ghazali dan Ibn Arabi. membincangkan tentang apa  itu Sirr.

Meskipun telah  dibincangkan secara meluas dalam masyarakat kita sama ada di masjid, surau dan tempat-tempat tazkirah, tetapi perbincangan itu masih bersifat teori yang mana bila sampai kepada peringkat penghayatan, kita mendapati amat banyak kekeliruan dan salah faham yang menyebabkan ia tidak boleh di aplikasikan sepenuhnya dalam kehidupan dan dalam diri sendiri.  

Sebagai contoh, masyarakat kita amat keliru dengan apa yang di namakan sebagai silat gerak. Dalam masyarakat kita, ilmu ini adalah satu cabang ilmu persilatan kebatinan yang amat diminati oleh ramai pihak kerana ia mengajarkan ilmu persilatan dengan senang dan mudah. Tetapi banyak pro dan kontra berkenaan dengannya. Walaupun silat gerak ada bermacam nama dan kumpulan, sebagai mana terdapat berbagai nama kumpulan tarikat dalam sejarah pembanguanan masyarakat Islam, di satu sudut ia ditentang—namun  di satu sudut lain ia tetap hidup subur dalam masyarakat.

Kekeliruan yang membingungkan ini perlu dirungkai dengan memahami hal itu sedalam-dalamnya.

Contoh lain berkenaan dengan pembukaan Sirr ialah berlakunya gila isim kepada pengamal-pengamal zikir sehingga menyebabkan orang ramai takut untuk mendekati kumpulan zikir.

Pernah terjadi di salah sebuah sekolah menengah di Rawang, seorang pelajar tingkatan tiga diserang histeria, rasukan atau namakan sahaja dengan apa-apa namapun. Menurut kawan-kawannya, pelajar tersebut ada beramal ilmu silat gerak. Kerana itu dia meracau dan cakapnya tidak tentu butir lagi.

Maka puan pengetua telah mengarahkan seorang ustaz supaya menghembus sekuat-kuatnya bagi menghalau jin yang melekat pada badan pelajar tersebut. Hampir sepuluh kali puan pengetua itu berpesan kepada ustaz tersebut supaya mengingatkan pelajar tersebut supaya jangan lagi mempelajari ilmu yang karut marut, “Inilah akibatnya, jin dah masuk dalam tubuh kamu,” kata pengetua.

Ahkirnya pelajar tersebut berjaya di sedarkan.

Maka hebohlah dalam masyarakat Rawang bahawa ustaz tersebut melarang mempelajari silat gerak tersebut. Dua tahun kemudian, hal ini menjadi semakin membesar. Pada suatu hari, guru silat gerak tersebut datang ke sekolah menemui ustaz.

Umurnya menjangkau 65 tahun. “Panggil saja saya ni Pak Long. Itulah panggilan orang kampung pada saya,” katanya memperkenalkan diri.

“Mana dalil haram belajar ilmu  zikir ALLAH ALLAH ALLAH yang kami ajarkan kepada anak buah kami ini, Ustaz?” tanya guru silat. “Kalau benar zikir ALLAH ALLAH itu  haram memang kami tidak mahu mengajarkan lagi, bahkan kami sendiri juga tidak mahu mengamalkannya, Ustaz. Pada pandangan kami, ilmu ini betul, kalau tidak takkanlah kami nak ajarkan kepada anak-anak orang kampung ini ilmu sesat“.

Ustaz itu menjelaskan, “Sepanjang saya belajar ilmu agama dengan guru saya, membuat persediaan jihad adalah wajib berdalilkan firman Allah. Saya tidak kata zikir ALLAH ALLAH ALLAH itu haram. Saya menyuruh pelajar saya menumpukan perhatian kepada pelajaran sahaja.“

“Ilmu sekolah ini ilmu zahir saja, ustaz, ilmu kulit, ada tak apa tak ada pun tak apa. Tapi ilmu haq ini mesti kita bekalkan kerana kita akan mengadap Allah,“ tambah guru silat tersebut lembut. Akhirnya ustaz mengakui kebenaran kata-kata guru tersebut.

“Jadi saya nak kepastian ilmu yang saya ajar ini haram atau tidak, ustaz, saya juga nak ustaz berperanan membantu saya menyebarkan ilmu zikir ALLAH ALLAH ini sekiranya ia baik  atau mengharamkannya terus  sekiranya ia adalah sesat “ kata guru silat, menambahkan lagi pening kepala ustaz tersebut.

Guru silat itu menjelaskan, “Budak itu asalnya nakal. Telah ada banyak syaitan dalam badannya. Bukan sahaja dia malah ibu bapanya tidak pernah cukup sembahyang dan puasa. Kerana itu saya mengajak dia bersembahyang, berpuasa, berzikir dengan memujuk bahawa dia akan jadi kuat macam Khalid Ibn Walid. Tujuannya tidak lain, hanya supaya dia dapat membaiki kehidupan keluarganya yang jauh tersasar dari landasan syariat. Itulah sebabnya bila mana budak tersebut berzikir ALLAH ALLAH ALLAH syaitan yang telah lama bersebati di dalam dirinya mengamuk menyebabkan orang ramai menyangka syaitan itu datang daripada ilmu yang di pelajari daripada saya. Padahal saya mengajarkan dia berzikir ALLAH ALLAH ALLAH melalui pembukaan Sirr semata-mata. Memang bijak syaitan berpura-pura sehingga ahli agama berjaya dilaga-lagakan antara satu sama lain“.

Dalam membincangkan tentang pembukaan Sirr ada beberapa perkara yang perlu dilihat.

Benarkah kata-kata Pak Long, syaitan yang telah lama bersebati dalam diri budak itu yang marah kerana dia bersedia  hendak berubah dengan mengamalkan zikir ALLAH, ALLAH sehingga merasai kepanasan berada dalam tubuh pelajar tersebut?

Bagaimanakah ia dilakukan? Apakah hakikat Sirr dalam badan manusia? Bagaimana Pak Long melakukan sehingga terhasilnya silat gerak dalam diri pelajar tersebut? Gerak itu datang dari mana? Dari jinkah, dari dalam dirikah, dari zikir ALLAH ALLAH ALLAH kah? Dari mana?

Soalan 1: Di mana salahnya zikir Allah Allah....

Zikir Allah Allah… tidak salah, malah sangat baik jika dikerjakan KERANA ALLAH. Tapi zikir Allah Allah….. akan mengundang syaitan jika dikerjakan kerana hendakkan gerak silat. Berapakah peratusan seorang remaja tingkatan tiga beramal zikir Allah Allah kerana Allah, berbanding untuk mendapat gerak silat? Di situlah silapnya...

Soalan 2 : Dari mana datangnya gerak silat?
Terdapat banyak riwayat menceritakan para sahabat berlatih seni tempur pada zaman Rasullullah s.a.w sendiri. Kalau ada gerak dari zikir dengan pembukaan sirr, tentu Rasullullah s.a.w adalah orang pertama yang mengamalkannya.

Tidak dinafikan, apabila terbuka sirr kadangkala terjadi karamah yang mencarik adat. Tetapi karamah yang mencarik adat adalah anugerah dari Allah s.w.t. Ada para wali yang boleh membaca hati orang, ada para wali yang boleh berjalan atas air, ada para wali yang boleh berada di beberapa tempat pada satu masa.

Yang utama di sini: Tiada seorang pun para wali boleh demand karamah apa yang mereka mahu. Semuanya pasrah dengan apa saja yang dikurniakan oleh Allah.

Jadi, kalau kita mampu demand karamah dari jenis gerak silat dengan amalan kita, sedangkan para wali pun tidak mampu hendak demand karamah yang terjadi pada diri mereka, dari mana datangnya gerak tersebut?

Bak kata orang-orang muda zaman sekarang, Lu pikirlah sendiri....

Wallahualam.

Wednesday, March 28, 2012

Indahnya Persahabatan Mukmin


serenemaklong.blogspot.com

Salam dan doa dari hati yang qudus kepada pengunjung yang disayangi.

Di dalam hadis dinyatakan bahawa akhlak seseorang adalah gambaran dan penjelmaan keimanannya. Akhlak mulia adalah matlamat utama risalah Rasulullah Muhammad SAW. Akhlak Rasulullah sepertimana akhlak mukmin yang termaktub di dalam Kitabullah, al-Quranul Karim.
Berikut ini disorot ulasan ulama mengenai adab dan etika bersahabat. Mudah-mudahan dapat membantu si mu
kmin dalam mencapai sasaran al-akhlak al-karimah. Wallahul muwaffiq!

1-   Segera menghulurkan bantuan tanpa perlu diminta (peka terhadap keperluan sahabat).
2-   Menyembunyikan rahsia sahabat dengan amanah.
3-   Berusaha menutup aib sahabat dengan ikhlas.
4-   Jika ada orang mencela sahabat jangan disampaikan kepadanya (kebanyakan berita negatif lebih baik diabaikan).
5-   Jika terdengar berita mengenai celaan sahabat mengenai dirinya, tidak perlu dihiraukan (jangan mudah menerima berita negatif).
6-   Jika terdengar dari orang lain berita positif tentang sahabat, hendaklah disampaikan kepadanya
7-   Semasa sahabat bercakap hendaklah didengar dengan serius.
8-   Mengelakkan pertengkaran.
9-   Memanggil sahabat dengan nama yang paling disukainya.
10- Menilai, menghargai, dan mensyukuri kebaikan sahabat.
11- Menghiburkan sahabat ketika dia berduka (idkhal as-surur).
12- Bergembira dengan kegembiraan sahabat.
13- Menegah orang lain mencela sahabat sepertimana dia membela diri sendiri.
14- Mengutamakan sahabat dalam hal wang dan harta benda, hatta harta yang anda perlukan sendiri, atau setidak-tidaknya diberikan kepada sahabat apa yang lebih daripada keperluan diri, ketika  sahabat memerlukan bantuan.

15- Menasihati sahabat secara sindiran atau dengan ungkapan halus dan lemah lembut.
16- Memaafkan kesilapannya, dan melupakan kebaikan anda  kepadanya.
17- Mendoakan sahabat terutama selepas solat semasa hidupnya dan setelah dia meninggal dunia.
18- Membina hubungan baik dengan ahli keluarganya setelah ketiadaannya.
19- Jangan memberatkan sahabat dengan sesuatu yang susah untuk dilakukannya.
20- Memulakan salam ketika berjumpa.
21- Meluaskan tempat duduk untuk sahabat, atau jika perlu saudara bangun demi keselesaannya.
22- Mengiringi sahabat ke pintu rumah ketika dia hendak pergi.
23- Mendengarkan kata-kata sahabat dengan rasa malu dan merendah diri.

Sumber :
Hidayatus Salikin, ms 321-324,
Dari kitab Bidayatul Hidayah, (dengan beberapa perubahan).
.

Sunday, March 25, 2012

Elak Anak Dibuli Di Laman Sosial


serenemaklong.blogspot.com




SALAM  sejahtera buat semua pengunjung.

Alam siber telah membawa begitu banyak manfaat kepada manusia zaman moden. Pertukaran maklumat cuma memerlukan satu klik di hujung jari. Namun, sepertimana pisau yang membawa manfaat besar, ia juga boleh disalahguna sehingga membawa kemudaratan yang besar. Inilah yang menjadi mimpi ngeri bagi ramai orang, termasuk guru dan pelajar sekolah.


Asraf, pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah di Selangor telah dibuli oleh sekumpulan pelajar yang menggunakan laman sosial Facebook (FB). Kumpulan pelajar itu menceroboh laman sosial rakan-rakan dan guru mereka dengan meletakkan pelbagai status dan komen memalukan.


Rakan-rakan dan saudara mara Ashraf menyangka dia melayari laman sosial itu sepanjang masa. Ini berdasarkan statusnya yang dikemas kini hampir setiap minit. Padahal Asraf langsung tidak berbuat demikian pada hari berkenaan. Di rumahnya tidak ada kemudahan Internet dan dia juga tidak mengunjungi kafe siber. Kalau pergi pun dia akan ditemani bapa dan ibunya. Telefon bimbitnya pula tidak ada capaian Internet.


Asraf tidak dapat meneka siapa yang terlibat kerana mereka ini bergerak secara berkumpulan. Mereka menggunakan kafe siber untuk melakukan kerja-kerja menggodam Facebook dia. Disebabkan pengalaman itu, Asraf tidak lagi berminat melayari Facebook kerana bimbang menjadi mangsa buli lagi.


Rakan Asraf juga mengalami perkara yang serupa. Gambar dan profilnya dalam Facebook telah ditukar. Perbuatan itu memang memalukan, namun mangsa hanya berdiam diri kerana bimbang akan dibuli lebih teruk.

Guru kelas Asraf turut menjadi mangsa hingga terpaksa menukar kata laluan. Namun, dia masih gagal menghalang kumpulan pelajar nakal itu daripada terus menceroboh. Setiap kali guru itu menukar kata laluan baru di akaun FB, mereka berjaya mengesannya.


Daya tarikan Internet memang kuat sehingga menjadi kegilaan bukan saja pada kanak-kanak dan remaja bahkan orang dewasa. Disebabkan ketagihan kepada Internet terutama pada laman-laman sosial seperti FB, Fanpage, blog dan sebagainya menyebabkan mereka terdedah kepada kejadian buli siber.


Laporan Keluarga Norton Online 2010 menunjukkan kanak-kanak dan remaja Malaysia  menghabiskan secara purata 19 jam seminggu di Internet. Laporan tersebut juga mendapati hanya empat daripada 10 ibu bapa mengetahui apa yang dicapai dan dilayari oleh anak-anak mereka di Internet.


Peluang untuk melayari Internet juga tidak terhad dengan penggunaan komputer meja atau riba sahaja. Kemunculan komputer yang lebih kecil dan senang dipegang seperti tablet, iPad dan telefon bimbit memudahkan capaian anak-anak kepada Internet. Ia diburukkan lagi dengan sikap ibu bapa yang begitu mudah menyediakan kemudahan untuk anak-anak mereka melayari dunia siber tanpa sebarang panduan dan pengawasan.


Kajian yang sama menunjukkan sembilan daripada 10 kanak-kanak dan remaja di Malaysia pernah terdedah kepada pengalaman negatif menerusi penggunaan dalam talian. Senario itu sebenarnya memberikan kesan negatif terhadap emosi mereka.

Ibu bapa adalah guru terbaik yang boleh mengajar anak-anak supaya mematuhi panduan  berasaskan prinsip dan nilai ketika melayari Internet. Ibu bapa mesti sedia maklum laman web yang sesuai untuk dilayari oleh anak-anak supaya tidak terjerumus ke laman web yang tidak wajar di dalam usia mereka. Ibu bapa perlu memperuntukkan masa memeriksa dari semasa ke semasa setiap kenalan anak mereka menerusi laman web sosial seperti FB dan sebagainya.

Memberikan peluang anak melayari Internet seumpama membenarkan mereka bermain di padang permainan di mana perlu ada panduan keselamatan. Panduan dan bimbingan dapat mengelakkan mereka daripada  terjebak dengan perkara negatif di dunia siber termasuk membuli pengguna lain.

Ikatan kekeluargaan yang rapat merupakan kaedah terbaik supaya anak-anak sebagai generasi akan datang selamat ketika melayari Internet. Ibu bapa perlu mendidik anak-anak supaya melayari alam siber secara positif, menjaga keselamatan diri, keluarga dan juga rakan-rakan lain.

Wednesday, March 21, 2012

Rumusan Mengenai Tabarruk


serenemaklong.blogspot.com


KITA sering mendengar orang berkata: "Kami berada dalam keberkatan Rasulullah SAW" atau "Bersama kami keberkatan Rasulullah SAW". Ketika Ibnu Taimiyyah ditanya tentang perkara ini, beliau menjawab: "Adapun, orang yang berkata 'kami berada di bawah keberkatan si fulan' atau 'semenjak dia bersama kami, ada berkatnya pada kami' perkataan seperti ini daripada satu sudut adalah benar. Tetapi daripada satu sudut yang lain, ia adalah batil dan salah."

"Ia dikatakan benar dan sahih jika orang yang mengungkapkannya bermaksud: "Si fulan telah membimbing dan mengajar kami serta menyuruh kami melakukan kebaikan dan melarang kami melakukan kemungkaran. Maka dengan berkat mengikut dan mentaatinya, terhasillah kepada kami kebaikan sebagaimana yang telah tercapai." 

Ungkapan seperti itu adalah betul sebagaimana yang berlaku kepada penduduk Madinah. Setelah Nabi Muhammad SAW datang ke Madinah, penduduknya mendapat keberkatan baginda kerana mereka beriman dengannya dan mentaatinya. Dengan keberkatan ini, mereka mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Bahkan, setiap Mukmin yang beriman dengan Rasulullah dan mentaatinya, menikmati daripada keberkatan Rasulullah disebabkan keimanan dan ketaatan mereka kepadanya kebahagiaan dunia dan akhirat yang tidak diketahui hakikatnya kecuali Allah.

Begitu juga, jika yang dimaksudkan dengan perkataan tersebut adalah dengan berkat doa dan kesolehannya, lalu Allah menolak bencana dan memberikan rezeki serta kemenangan; maka ia juga adalah benar.

Ia sebagaimana yang pernah disabdakan oleh Nabi: "Tidaklah kamu ditolong dan diberikan rezeki, kecuali dengan (keberkatan) orang-orang yang lemah di antara kamu dengan doa, solat, dan keikhlasan mereka."

Kadangkala, suatu azab atau bala itu tidak jadi diturunkan kepada orang kafir dan pelaku kejahatan, supaya bala atau azab tersebut tidak turut mengenai atau menimpa kaum mukminin yang ada bersama mereka, kerana kaum mukminin itu tidak berhak untuk turut menerimanya. Rujuk ayat 25 surah al-Fath.

Justeru, jika bukan kerana berkat kaum Mukminin yang lemah di sekitar Mekah, yang hidup bercampur dengan kaum kafir, sudah pasti Allah menurunkan azab kepada golongan kafir.

Demikian juga sabda Rasulullah SAW: "Jika bukan kerana di dalam rumah itu, adanya kaum wanita dan anak-anak, sudah pasti aku akan memerintahkan untuk melakukan solat, sehingga solat itu didirikan. Kemudian, akan pergi bersama-samaku kaum lelaki dengan membawa seberkas kayu kepada kaum yang tidak menyaksikan solat bersama kami (solat berjemaah), lalu aku akan membakar rumah-rumah mereka."

Begitu juga, Nabi SAW pernah menangguhkan hukuman rejam terhadap seorang wanita yang berzina kerana dia sedang hamil sehinggalah dia melahirkan anaknya.

Keberkatan para wali Allah dan orang soleh yang dilihat dari sudut manfaat kepada makhluk diperolehi melalui seruan dan ajakan mereka kepada ketaatan kepada Allah, doa mereka untuk makhluk-Nya, rahmat yang diturunkan oleh Allah kepada mereka dan perkenan-Nya menolak bencana dengan sebab mereka. Itulah yang mesti diakui kebenarannya.Dengan demikian, barang siapa memahami berkat dengan pengertian seperti ini, maka dia adalah benar dan perkataannya juga adalah benar.


Ungkapan seperti itu juga boleh dinilai sebagai batil atau salah. Misalnya ia bermaksud menyekutukan Allah dengan makhluk.

Contohnya, orang yang telah dikuburkan (mati) di suatu tempat disangka bahawa Allah memberikan pertolongan kepada mereka kerana keberkatan orang yang telah mati tersebut, meskipun mereka (yang diberi berkat itu) tidak melakukan ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya.

Ini merupakan suatu kejahilan. Rasulullah SAW penghulu anak Adam, disemadikan di Madinah pada tahun berlakunya pertelingkahan antara penduduk Madinah dengan tentera Yazid ibn Muawiyah.

Pada masa itu, penduduk Madinah ditimpa musibah. Ramai yang terbunuh, ditawan dan berada dalam ketakutan yang tidak diketahui puncanya melainkan Allah. Ini kerana, setelah berlalunya masa pemerintahan Khulafah al-Rasyidin, penduduk Madinah banyak melakukan perkara negatif yang mewajibkan mereka ditimpa musibah seperti itu.

Sedangkan, pada zaman Khulafah al-Rasyidin, Allah menahan bencana terhadap penduduk Madinah dengan keimanan dan ketaqwaan mereka kerana para khalifah tersebut mengajak dan mendorong mereka ke arah tersebut.

Dengan berkat ketaatan mereka kepada para khalifah itu dan amalan para khalifah bersama mereka, maka Allah menolong dan menguatkan mereka.

Begitu juga al-Khalil, Nabi Ibrahim a.s disemadikan di Syam. Namun, kaum Nasrani telah menguasai negeri itu hampir 100 tahun dan penduduknya pula melakukan kejahatan.

Justeru, sesiapa yang meyakini bahawa mayat dapat menolak bencana daripada mengenai orang yang hidup, sedangkan orang yang hidup tersebut melakukan maksiat dan dosa maka ini juga kesalahan besar.

Begitu juga adalah batil apabila seseorang menyangka bahawa keberkatan seseorang akan diturunkan kepada orang yang menyekutukan Allah dan terkeluar daripada mentaati Allah dan rasul-Nya.

Misalnya, seseorang menyangka bahawa berkat sujud kepada selain Allah dan mengucup tanah yang berada dekat dengan kubur tersebut dan sebagainya menghasilkan kebahagiaan baginya sekalipun dia tidak melakukan ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya.

Demikian juga, apabila seseorang itu beriktikad bahawa orang seperti itu layak memberi syafaat baginya dan memasukkannya ke dalam syurga, hanya kerana mencintainya dan menisbahkan diri kepadanya.

Kesemua ini dan yang seumpama dengannya, termasuk di antara perkara-perkara yang bertentangan dengan al-Quran dan sunnah.

Ia merupakan keadaan atau ciri-ciri orang-orang yang mensyirikkan Allah dan ahli bidaah. Ia adalah batil, tidak boleh dipercayai dan tidak boleh dijadikan pegangan. (Ibnu Taimiyyah, Fatawa, 11:113).

(Oleh Panel Penyelidikan Yayasan Sofa, Negeri Sembilan)

Sunday, March 18, 2012

Perjalanan Manusia Dalam 5 Alam


serenemaklong.blogspot.com



SEGALA puji bagi Allah S.W.T yang mana telah mencipta bumi dan langit. Bumi itu pula berlapis, dan langit itu bertingkat walaupun kita tidak dapat melihat dengan mata kasar. Begitu juga dengan manusia yang hidupnya melalui alam-alam, bermula dengan penciptaan Nabi Adam a.s hingga ke alam barzakh sebelum kita ke alam yang abadi iaitu kekal di Syurga.

Alam yang pertama

1. Alam yang kita lalui di sulbi ayah.
2. Kemudian berpindah ke dalam rahim ibu.

Dan ketika Tuhan kamu menjadikan keturunan Adam dari punggungnya, dan Tuhan mengambil kesaksian dari mereka dengan berkata: Bukankah Aku ini Tuhan kamu? Mereka berkata: Bahkan! Kami menjadi saksi, bahwa kamu nanti di Hari Kiamat tiada dapat mengatakan, bahawa kami ini lalai dari perkara itu - Al-A’raaf: 172

Jelaslah dalam ayat ini, Allah S.W.T telah menyatakan kisah Hari Mitsaaq (hari perjanjian) yang mana kita – zuriat Nabi Adam a.s -  berjanji untuk mengakui keEsaan dan ketuhanan Allah S.W.T

Alam di mana Allah Ta’ala mencipta Adam a.s dan membekalkan zuriat di tulang punggungnya yang penuh keberkatan.

Alam yang kedua (Alam kita menjalani hidup di dunia)

Ibnul Jawzi telah membahagikan peringkat-peringkat umur itu kepada lima kategori:
1. Masa kanak-kanak: dari peringkat umur bayi hingga seseorang itu mencapai umur 15 tahun.
2. Masa muda: dari peringkat 15 tahun hingga umur 35 tahun.
3. Masa dewasa: dari peringkat umur 35 tahun hingga 50 tahun.
4. Masa tua: dari peringkat umur 50 tahun hingga umur 70 tahun.
5. Masa tua bangka: dari peringkat umur 70 tahun hingga ke akhir umur yang dikurniakan Tuhan.

Mengapakah para Ulama telah membahagikan umur manusia sedemikan? Apa yang kita sebagai manusia -lebih lebih lagi umat Islam- dapat pelajari dari pembahagian ini?

Di alam yang kedua ini iaitu alam yang tidak kekal, manusia diminta supaya beramal dan diuji. Amalan kita di ambil kira dan dihisab. Oleh itu, elok kita mengenal pasti peringkat mana yang harus kita mula mendidik anak-anak kita. Bukankah Nabi Muhammad S.A.W telah berpesan kepada umat Islam:

Kedua kaki anak Adam itu akan tetap berdiri di hadapan Tuhannya pada Hari Kiamat, sehingga selesai ditanya tentang empat perkara”
1
. Tentang umurnya, untuk apa dihabiskan.
2. Tentang masa mudanya, untuk apa dipergunakan.
3. Tentang hartanya, dari mana diperolehi dan untuk apa dibelanjakan.
4. Tentang ilmunya, apa yang sudah dibuat dengannya.

Alam yang ketiga (alam Barzakh, ketika kita di kubur)

Bermula dari masa manusia keluar dari dunia ini dan menempuhi mati hinggalah dia dibangkitkan dari kubur.

Siksaan kubur

Siksaan Kubur adalah HAK iaitu benar, sepertimana Rasulullah s.a.w  telah khabarkan pada umatnya,
Kebanyakan siksa kubur disebabkan tiada memelihara diri dari kencing.

Nabi juga berpesan supaya kita memohon pada Allah Ta’ala supaya dihindarkan dari siksaan kubur.

Alam yang Allah S.W.T telah nyatakan dalam firmannya:
Dan di hadapan mereka terdapat Barzakh, hinggalah ke hari mereka dibangkitkan - Al-Mu’minun: 100.

Di alam ini, walau jasad musnah – kecuali para wali-wali Allah S.W.T-  roh manusia itu kekal di alam Barzakh di mana manusia berada di antara alam Dunia dan alam Akhirat di masa antara dua tiupan.

Alam yang keempat

1. Di padang Mahsyar


Bermulanya daripada kebangkitan manusia dari kuburnya untuk menerima pengadilan Tuhan, sehingga kepada masuknya ahli syurga ke syurga, dan masuknya ahli neraka ke dalam neraka.

Dan ditiupkanlah pada sangkakala, maka mereka pun bangun dari kubur masing-masing, lalu datang kepada Tuhan mereka dengan berbondong-bondong - Yasin: 51

2. Mizan (Amalan ditimbang)


Di alam ini, umat manusia akan menuju ke padang Mahsyar supaya amalan mereka dihitung dan ditimbang oleh Allah S.W.T sebagaimana firman-Nya

Dan neraca pada hari itu tepat, maka barangsiapa yang berat timbangannya (kebaikan), niscayalah mereka itu menjadi orang-orang yang beruntung. Dan barangsiapa yang ringan timbangannya, niscayalah mereka itu adalah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, disebabkan mereka tiada mempercayai keterangan-keterangan Kami - Al-A’raf:8-9.

Di titian Shirath

Setelah itu manusia akan melalui Shirath (jambatan), yang dipasang di atas muka neraka jahannam. Shirath itu lebih tajam dari pedang dan lebih halus dari rambut. Tatkala itu manusia akan melaluinya menurut kadar amalan masing-masing.

a. Ada yang umpama kilat ketika melintasi titian Shirath, ada yang umpama angina, ada yang seperti burung atau kuda.
b. Juga ada yang merangkak, ada yang dijilat api, ada yang terjerumus ke gaung nereka.

3. Di telaga Nabi Muhammad S.a.w (Haudh)

Setelah terlepas dari titian Shirath, umat manusia yang beriman akan menghampiri Haudh (telaga) Rasulullah S.a.w dan sekali teguk sahaja segala haus dan dahaga akan hilang. Air dari Haudh itu lebih putih dari susu, lebih manis dari madu.

Pesanan Rasulullah S.a.w:

Sesiapa yang melepaskan seorang Muslim dari kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya dari kesusahan Hari Kiamat. Siapa yang menutup rahsia (keburukan) seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup rahsia di dunia dan akhirat.

Dan marilah kita hayati kata mutiara dari Rasulullah S.a.w sebagai pedoman untuk menempuh alam yang keempat. Dan kita mengharapkan Syafaat dari Baginda S.a.w di saat itu sepertimana kita mengharapkan Syafaat serta Wasilah Beliau setiap kali kita membaca Doa azan, “Wahai Tuhanku yang memumpunyai seruan yang sempurna ini dan sembahyang yang akan didirikan ini, berikanlah dengan limpahan kurniaMu kepada Muhammad Wasilah(kedudukan yang paling tinggi dalam syurga) dan keutamaan serta limpahkanlah kepadanya Maqam yang terpuji yang Engkau telah janjikan baginya.”

Alam yang Kelima (Di negeri Abadi - Syurga dan Neraka)

Di alam ini ahli neraka masuk ke neraka dan ahli syurga masuk ke syurga buat selama-lamanya yang tiada hujung dan akhirnya.

Nabi Muhammad S.a.w diutuskan untuk membawa rahmat, namun ada yang mengingkari risalah yang diutuskan oleh Allah S.w.t. Balasan bagi mereka yang mendustakan Nabi dan tidak beriman tertera dalam Al-Quran:
Maka Aku memperingatkan kamu akan api yang bernyala. Tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang jahat. Yang mendustakan (kebenaran) dan yang membelakangkan - Al-Lail:14-16.

Allah berfirman dalam Al-Quran:

Neraka itu mempunyai tujuh pintu, tiap-tiap pintu daripadanya ada bahagian yang sudah ditentukan.

Nama-nama pintu dan tingkat neraka:

1. Jahannam
2. Saqar
3. Lazha
4. Huthamah
5. Sa’iir
6. Jahim
7. Hawiyah

Semua lapisan neraka yang tujuh itu telah diasak dengan berbagai-bagai penyeksaan yang berat, lagi dahsyat serta penghinaan yang terkeji. Kita bermohon kepada Allah Ta’ala, agar Dia melindungi kita  daripada seksaan api neraka.

Syurga buat mukmin

Alam syurga dijanjikan bagi orang-orang yang beriman dan bertaqwa. Firman Allah S.w.t : Dan pimpinlah orang-orang yang bertaqwa (memenuhi kewajiban) ke dalam syurga berbondong-bondong, sehingga apabila mereka mendatanginya, dibukakan pintu-pintunya, dan penjaga-penjaganya berkata: Selamat sejahtera untuk kamu! Kamu telah melakukan yang baik, maka masuklah kamu ke dalamnya buat selama-lamanya - Az-Zumar:73.

Firman Allah Ta’ala lagi: Aku sediakan untuk hamba-hambaKu yang soleh sesuatu yang tiada pernah:
a. dilihat oleh mata.
b. didengar oleh telinga
c. tiada telintas di hati sesiapa pun.

Nikmat-nikmat di syurga:

Syurga penuh dengan nikmat-nikmat yang hebat di antaranya:

1. Ahli syurga bersandar di atas permaidani yang sebelah dalamnya diperbuat dari sutera.
2. Ada gadis-gadis sopan –santun, belum pernah disentuh oleh manusia dan jin, dan mereka itu bagaikan permata delima dan mutiara.
3. Di syurga An-Naim ada sofa yang bertatahkan emas dan batu permata.
4. Mereka tiada merasa pening kepala atau mabuk.
5. Bidadari-bidadari yang bermata bulat lagi jelita buat mereka.
6. Tiada matahari yang berhawa panas dan bulan yang berhawa dingin.
7. Ada Mata Air Salsabil.
8. Mereka memakai pakaian daripada sutera halus dan sutera tebal.

Nikmat yang besar selepas masuk ke syurga:

Melihat Allah S.w.t

Syurga-syurga yang sediakan ini, ada lapan pintu, dan ia berbeza dari satu yang lain dan antara satu darjat dengan darjat yang lain sama seperti antara langit dan bumi.

Darjat yang paling tinggi ialah Syurga FIRDAUS yang di atasnya terletak Arasy Allah S.w.t. Orang-orang beriman itu dilimpahi berbilang nikmat, sehingga ditanya kepada mereka: Adakah sesuatu yang lain yang kamu mahu Aku tambahkan? Mereka menjawab:
a. bukankah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga
b. dan menyelamatkan kami daripada api neraka?
Kemudian Hijab pun terangkat. Pada ketika itu, tiada sesuatu yang diberikan kepada kamu lebih utama daripada nikmat melihat Wajah Tuhan Azzawajalla.

Disediakan oleh Muhammad Dzarif Abdul Wahab
Petikan dari buku: Peringatan Tentang Umur Insan oleh Imam Habib Abdullah Haddad
Terjemahan: Syed Ahmad Semait

Saturday, March 17, 2012

Kelebihan Wanita


serenemaklong.blogspot.com


SESUNGGUHNYA seorang wanita solehah itu lebih baik daripada 70 orang wali atau 70 lelaki soleh. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat. 2 rakaat solat wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. Wanita yang memberi minum susu ibu kepada anaknya mendapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

Wanita yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya. Bila dia menghiburkan hati anaknya, Allah memberinya 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan memberkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di Baitullah.
Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusukan anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat di langit akan mengkhabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu ibu kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita mengurut suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita mengurut suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang menjaga auratnya iaitu memakai jilbab di dunia ini dengan istiqamah.

(Sumber: Inibeloghannan.blogspot.com)

Wednesday, March 14, 2012

Selamat Lantaran Sedekah



SUDAH menjadi kebiasaan As-Sa’id dan rakannya, Ahmad pergi bercuti ke tempat rekreasi di luar bandar pada setiap hujung minggu. Lazimnya mereka berkongsi satu kereta untuk pergi ke mana-mana tempat yang mereka telah persetujui. 

Namun pada suatu hari mereka mengambil keputusan untuk pergi dengan kereta masing-masing. Kedua-duanya memandu kereta secara beriringan dengan kadar kelajuan yang sama.

Di suatu tempat mereka berdua terlihat seorang lelaki tua miskin yang meminta belas kasihan kepada setiap pengguna jalan raya. As-Sa’id memberhentikan keretanya bersebelahan dengan lelaki tua itu dan menghulurkan beberapa ringgit kepadanya, manakala Ahmad hanya berlalu pergi begitu sahaja sambil memandu dengan kelajuan yang masih sederhana seperti biasa.

Disebabkan lelaki tua tadi, As-Sa’id masuk ke lebuh raya agak terlewat sedikit. Setibanya di suatu selekoh dia melihat beberapa buah kereta berhenti di tepi jalan. As-Sa’id pun memperlahankan keretanya sambil memanjangkan leher untuk melihat apa yang berlaku.

Dia sudah mengagak bahawa itu tentunya satu kemalangan. Namun yang lebih mengejutkannya ialah bila melihat kereta yang terbabit itu adalah kereta kawannya, Ahmad. Dia tidak faham bagaimana kereta Ahmad boleh jatuh ke gaung. Dia menangis sambil menghubungi pihak berwajib.

Dia teringat bahawa jika dia tidak berhenti dan bersedekah kepada lelaki tua tadi kemungkinan dia yang mengekori Ahmad turut terlibat dalam kemalangan tersebut. Benarlah seperti sabda Rasulullah saw:

Perbuatan baik dapat menghindar kematian yang buruk (HR Tabrani).  
Sesungguhnya sedekah mampu memadam kemurkaan Allah swt dan mampu menolak dari kematian yang buruk (HR Tirmizi).

Handling Stroke


serenemaklong.blogspot.com

THE brain’s functions depend on a constant blood supply for the oxygen and nutrients needed by its cells. The restriction or stoppage of this supply leads to damage and possibly death of the brain cells.

A stroke, which is also called a cerebrovascular accident (CVA), is a condition in which the blood supply to a part of the brain is cut off.

A transient ischaemic attack (TIA) is due to a temporary interruption of the blood supply to part of the brain, leading to a “mini-stroke”. Its features are similar to that of a stroke, but the duration is about a few minutes. The TIA usually resolves within 24 hours.

TIAs provide a warning that further TIAs or a stroke is on the way.
The incidence of TIA is not well known as many people who have TIA do not seek medical attention.

Imaging tests like computerised tomography (CT) scan and magnetic resonance identify the type of stroke and TIA, its location in the brain and the extent to which the brain is affected. – Courtesy of HSC Medical Centre

It has been estimated that without treatment, the likelihood is one in 10 that a stroke will occur within a month after a TIA. As strokes lead to disability and even death in some instances, TIAs should be treated as seriously as strokes.
Strokes and TIAs are medical emergencies, and the earlier management is instituted, the less likely will be the damage to the brain, and consequently, the affected part of the body.

Making a diagnosis

There are two main types of strokes.


Ischaemic strokes, which comprise the majority of stroke cases, occur when the blood supply to the brain stops because the vessel is blocked by a blood clot. This may be due to thrombosis, in which a blood clot forms in one of the brain’s arteries, or to an embolism, in which a blood clot formed elsewhere in the body gets into the brain’s arteries to reach a blood vessel small enough to block its passage.


Haemorrhagic strokes occur when bleeding results from the bursting of a blood vessel supplying the brain because of weakness in its wall. The blood collection compresses the brain, causing damage and loss of function.

The diagnosis of stroke and TIA is made from a detailed history-taking, physical examination and selected diagnostic tests. The history provides vital information, and every effort should be made to obtain information from the patient, family members, friends, or witnesses.

The diagnosis provides answers to questions about the type of stroke, its site in the brain, the extent to which the brain is affected, why it occurred, as well as the potential complications and prognosis.

The investigations for stroke and TIA have been discussed in previous articles. Imaging tests like computerised tomography (CT) scan and magnetic resonance identify the type of stroke and TIA, its location in the brain and the extent to which the brain is affected.

Ultrasound examination of the heart (echocardiogram) or carotid artery in the neck (Doppler scan) help to identify causes of stroke and TIA. Dye may be injected into the carotid or vertebral arteries (arteriography) to enable a detailed examination of the arteries in the brain.

Other tests include blood tests like clotting factors, glucose and cholesterol, electrocardiogram to detect any abnormal heart rhythms, and chest and other x-rays to exclude other medical conditions.

Managing ischaemic strokes

The restoration of perfusion to the ischaemic brain is a vital therapeutic strategy. Although a core of brain tissue might not be salvageable in a stroke, the adjacent dysfunctional tissue may be saved if its circulation is restored and metabolism is normalised.

Ischaemic strokes are treated with medicines that dissolve blood clots (thrombolysis). These medicines are effective if given intravenously within about three to four hours after the onset of the stroke. After that, the medicine has not been shown to have beneficial effects. The earlier thrombolysis is instituted, the better the likelihood of recovery. However, thrombolysis cannot be prescribed for all patients.

Patients will also be prescribed aspirin, which reduces the stickiness in platelets, thereby reducing further blood clot formation. Other medicines will be prescribed if there is allergy to aspirin.

Some patients may be prescribed blood thinning (anti-coagulant) medicines, i.e. heparin or warfarin, that alter blood composition to prevent blood clot formation. However, the use of heparins is not routinely recommended as it does not reduce the mortality in patients with ischaemic stroke.

Anticoagulants are often prescribed in those with an irregular heartbeat.
Ischaemic strokes that are due to narrowing (stenosis) of the carotid artery in the neck are treated surgically, especially if the stenosis is severe. A surgical incision is made in the neck and the fatty deposits in the carotid artery removed.

Management of haemorrhagic strokes

Haemorrhagic strokes are managed by emergency surgery to remove blood from the brain and to ligate any burst blood vessels. The procedure, called a craniotomy, involves a surgical incision of the skull to allow access to the bleeding site(s). After the blood collection has been removed and any bleeding stopped, the bone removed from the skull will be replaced.

The patient may need to be put on a ventilator in the intensive care unit to assist his or her breathing. Medicines will also be prescribed to reduce the likelihood of further strokes, e.g. medicines to lower blood pressure and reduce swelling of the brain (cerebral oedema).

General management of strokes

The objectives are to provide supportive care and treatment of acute complication(s) in order to avoid mortality and functional disability.
Oxygen and airway support are necessary to ensure adequate tissue oxygenation and potential worsening of brain injury.

Regular monitoring and observations are necessary for detection of impaired lung and circulatory function. As high blood pressure is common following a stroke, it is gradually reduced with various medicines.

As there is an association between raised blood sugar following an acute stroke and subsequent mortality and impaired recovery, whether in diabetics or non-diabetics, it is vital that the blood sugar be well controlled.

Strokes may lead to impaired swallowing and consequent aspiration, which increases mortality. As such, a water-swallowing test is performed in all stroke patients before they are allowed to drink or eat. Incomplete oral-labial closure or a coughing reflex is indicative of an increased risk of swallowing. If the patient fails the swallowing test, a nasogastric tube is inserted for feeding.

When a fever occurs, doctors will localise the infection. Antibiotics are prescribed for infections, especially of the lungs and urinary tract, which are the commonest complications after a stroke.

Urinary catheters are avoided, if possible. Anti-pyretics are prescribed for fever, which is also associated with an increased risk of mortality and morbidity.

The majority of stroke patients are prescribed bed rest initially. Mobilisation is initiated as soon as the patient’s condition is stabilised (to prevent complications). Frequent turning, alternating pressure (ripple) mattresses and passive and full-range-of-motion exercises are beneficial.

There has to be close skin monitoring for early detection of bed sores and measures have to be taken to avoid falls.

Management of TIA

The objective is to address the risk factors that led to TIAs in order to prevent a stroke from occurring.

The treatment prescribed depends on the cause(s) of the TIA. High blood pressure, which is the single most important risk factor, is treated with hypotensive medicines.

High blood cholesterol levels are treated with diet, exercise and statins.
Diabetes is treated with diet, exercise, oral hypoglycaemic agents or insulin.
Smoking cessation is vital as smoking doubles the likelihood of TIA or stroke because of the chemicals in the cigarette.

Carotid artery stenosis may require surgery (endarterectomy) to remove the fatty plaques.

Time is of the essence

The effective treatment of stroke and TIA saves lives and prevents long-term disability. The window of opportunity is no more than three to four hours in the case of stroke. Therefore, it behoves everyone with risk factors of stroke and TIA and their caregivers to remember that time is of the essence. In short, TIME = BRAIN.

(Written by Dr Milton Lum, who is a member of the board of Medical Defence Malaysia.)

Life After A Stroke


serenemaklong.blogspot.com

THERE are many questions that come to the minds of stroke victims and their caregivers. Some people view a stroke negatively, whilst others take up the challenge of recovery and restoration of function as much as is possible.
Importantly, the stroke victim’s attitude has a substantial influence on recovery.

The care of stroke patients requires a multidisciplinary approach. The ideal is for all stroke patients to be managed in a stroke unit, which is a dedicated unit in the hospital that only manages strokes. Such a unit would be staffed by neurologists, geriatricians, general physicians with an interest in stroke, trained nurses, physiotherapists, occupational therapists and speech therapists. It would also include neurosurgeons, social workers and dietitians.

The specially trained staff of the unit provides co-coordinated multidisciplinary 24-hour care throughout the year. There is ample evidence that stroke patients managed in such units have significantly lower death, dependency and institutionalisation rates. In addition, their length of hospital stay is lower when compared to management in general medical wards.

The benefits of a stroke unit include early acute treatment, reduced infection rates, reduced systemic complications and effective rehabilitation. The benefits are independent of the patients’ age, gender, extent of the stroke and the presence of other medical conditions.

The functioning of a stroke unit is enhanced by an efficient referral and rehabilitation network that includes the family doctor.

Cognitive matters

Every human brain has processes and functions which it uses to process information from the environment. These cognitive functions include thinking, memory, concentration, communication skills, spatial awareness and praxis, which is the ability to carry out skilled physical activities.

After a diagnosis of stroke has been made, the doctor and other healthcare professionals will make an assessment of the patient’s cognitive functions, especially the degree to which it has been affected by the stroke.

The assessments, which may take a few days to be completed, enable the formulation of treatment and rehabilitation plans that are specific for the individual patient.

Most cognitive functions affected by the stroke will return with the passage of time, especially with compliance to the treatment and rehabilitation plans. However, full recovery may not occur in some patients.

Many stroke patients have problems with understanding, speech, reading and writing, a condition called aphasia. This results from damage to the part of the brain that controls language, or the muscles involved in speech may be affected.

In such situations, the patient’s recovery of cognitive functions will require interactions with other healthcare professionals, e.g. a speech therapist to assist in the recovery of communication skills.

Various other methodologies are used to assist the patient who has lost some particular cognitive function, e.g. memory aids or diaries for daily tasks.

Recovering physical functioning

Many stroke patients have weakness or paralysis of one side of the body. Many also have difficulties with balance and co-ordination of the body’s movements.
There is often marked tiredness in the initial weeks after the stroke. There may also be problems getting to sleep, thereby aggravating the tiredness.

As soon as a patient’s medical condition permits, he or she should be attended to by a physiotherapist who will formulate a treatment and rehabilitation plan after making an assessment of the degree of physical disability. The primary goal of rehabilitation is to achieve an improvement in the patient’s functional status.

There are various phases in a rehabilitation plan. It starts with evaluation, which is followed by setting of objectives, delivery of management, task reacquisition and environmental modification.

The initial objectives are to improve balance and then to regain muscle strength and control. The exercises are of a short duration initially, which then increases with the recovery of motor function, e.g. the patient may have to pick up an object initially, and later, stand up and walk.

It is vital to follow the instructions and advice of the physiotherapist, although progress may be perceived as difficult and slow initially. The extent of recovery of motor functions is often influenced by the extent of compliance with the rehabilitation plan.

The involvement of a family member or caregiver is always encouraged because the physiotherapist can teach the patient and the caregiver the exercises that can be carried out at home.

The duration of physiotherapy varies and can last for months, or sometimes, years. The decision as to when to stop physiotherapy should only be made after a full discussion with the doctor and physiotherapist.

Bladder and bowel function may be affected if the part of the brain which controls these functions is damaged by the stroke. This can lead to urinary and/or bowel incontinence.

Most patients recover these functions within a fortnight or so. If the problem persists, help could be sought from nurses, and supplemented by aids like incontinence pads.

There are occasions when a stroke leads in damage to the parts of the brain that receive, process and interpret information from the eye(s). This results in various visual problems like double vision, and partial or total blindness in one eye. The management of these problems would require the expertise of an eye specialist (ophthalmologist).

Some patients give up on sex after a stroke. It is important to know that sex does not increase the risk of another stroke. Although there is no guarantee that another stroke will not recur, there is no reason why it should occur while having sex.

Other ways of having sex can be found even if there is severe disability. If there are any problems, a discussion with the doctor will be helpful. This is especially so as sex drive (libido) is reduced by certain medicines.

Some stroke patients enquire about driving. This depends on residual disabilities and the type of vehicle in question. An assessment by a specialist or family doctor will be helpful. The patient’s medical status and the safety of other road users will have to be taken into consideration.

Psychologically speaking

The majority of psychological disorders after a stroke are depression, in which there are feelings of hopelessness and withdrawal from social life, and anxiety disorder, in which there is intense and often uncontrollable fear and anxiety.
These psychological disorders impact upon family and sexual relationships. They are common but will usually disappear with the passage of time. Doctors and other healthcare professionals will provide advice and assistance in addressing the psychological aspects of stroke. They will usually carry out regular reviews of the patient’s psychological functioning.

If the psychological disorders are severe or persistent for a long period of time, a referral will be made to a psychiatrist, who will use various modalities to manage the patient. This includes medicines, counselling and cognitive behavioural therapy.

Looking towards the future

After a stroke, many patients and their caregivers are interested in what the future holds (prognosis) .

The prognosis of stroke depends on the type, size and location of the pathology. A Malaysian study in 2003 reported that mortality is higher in haemorrhagic stroke (27.3%) compared to ischaemic stroke (11%). However, there is better neurological and functional recovery in haemorrhagic stroke.

Strokes that involve the brainstem or are large have a poorer prognosis. The lowest mortality rates are in small focal strokes.

Deaths in the initial month after a stroke are often due to direct effects of the brain damage. Subsequent mortality is usually due to the complications of immobilisation, i.e. bronchopneumonia, deep vein thrombosis, recurrent stroke and coronary heart disease.

In general, a third will recover almost completely and should be able to lead a normal life. Another third will have substantial disability which is variable, eg requiring assistance with bathing (which is mild) and assistance with getting in and out of bed (which is severe). Another third will be severely affected and will die within a year, with the majority of deaths occurring in the initial weeks after the stroke.

Recent studies have reported that mortality rates after a first-ever stroke (all types) were 10% at one week, 20% at one month, 30% at one year, 60% at five years and 76% at 10 years.

The risks of recurrent stroke are 4% in the first month and 12% in the first year. The risks decrease subsequently to about 4-5% per year so that 30% will have suffered a recurrent stroke five years after the first stroke.

The incidence of deaths following a stroke has decreased in the past few decades in both sexes. This has been due to the introduction of stroke units and better prevention in those with risk factors.

(Written by Dr Milton Lum is a member of the board of Medical Defence Malaysia.)